За всички

COVID-19 вече е засегнал и вероятно ще продължи да засяга  хора от много държави и различни географски райони. Не го приписвайте на определен етнос или националност. Бъдете съпричастни към тези, които са засегнати, във всички държави, тези със заболяването не са направили нищо лошо.

Не се обръщайте към хората със заболяването като „случаи на COVID-19“, „жертви на COVID-19“ „семейства с COVID-19“ или „болните“. Те са „хора, които имат COVID-19“, „хора, които се лекуват от COVID-19 ”, „ хората, които се възстановяват от COVID-19 ”. Това ще помогне да запазим човешките им характеристики, вместо да се оставим на тревогата да ги превърне в заплаха с нечовешки облик. След възстановяване от COVID-19 животът им ще продължи по старому с работата, семействата и близките им.

Избягвайте да гледате, четете или слушате новини, които ви причиняват тревожност; търсете информация главно, за да предприемете практически стъпки, за да направите планове и да защитите любимите хора. Ограничете търсенето на информация до определени часове през деня – веднъж или два пъти. Постоянният поток от новинарски съобщения за епидемия може да накара всеки да се почувства притеснен. Търсете информация от уебсайта на Световната здравна организация и платформите на местните здравни власти, за да ви помогнат да различите фактите от слуховете.

Защитете се и бъдете в подкрепа на другите. Във времена на нужда това ще облагодетелства както вас така и хората, които получават вашата подкрепа.

Намерете възможности да дадете гласност на положителни истории на хора, които са преживели новия коронавирус (COVID-19) и са се възстановили или са подкрепили любим човек да се възстанови и са готови да споделят своя опит.

Покажете подкрепа и грижи към здравните работници, които се грижат за засегнати от COVID-19 във вашата общност. Признайте ролята, която играят за спасяването на живота и запазването на вашите близки.

Лекари и медицински персонал

Чувството за стрес е преживяване, което вие и много от вашите колеги вероятно ще изпитате; всъщност е съвсем нормално да се чувствате по този начин в тази ситуация. Стресът и чувствата, свързани с него, в никакъв случай не са отражение, на професионалните ви способности и не са маркер за сила или слабост. Менажирането на стреса и психо-социалното благополучие през този период е също толкова важно, колкото и менажирането на физическото ви здраве.

Погрижете се за основните си нужди и използвайте полезни стратегии за справяне – осигурете си редовни почивки, както по време на работа така и между смените; яжте достатъчно и здравословна храна; занимавайте се с физическа активност и поддържайте контакт със семейството и приятелите си. Избягвайте използването на безполезни стратегии за справяне като прекомерно тютюнопушене, алкохол или наркотични вещества. В дългосрочен план това може да влоши психическото и физическото ви благополучие.

 Някои работници за съжаление може да изпитат отдръпване на семейството или общността си поради стигма или страх. Това може да направи и без това предизвикателната ситуация далеч по-трудна. Ако е възможно, останете свързани с любимите си хора. Дигиталните методи са един от начините да поддържаме контакт. Обърнете се към вашите колеги, ръководители или други доверени лица за социална подкрепа – вашите колеги вероятно изпитват същия стрес и негативни емоции.

Използвайте лесно разбираеми начини да споделяте информация с хора с интелектуални, когнитивни и психосоциални увреждания. Форми на комуникация, които не разчитат само на изписване на съобщение, трябва да се използват от ръководителите на екипи и мениджърите в здравните заведения.

Ръководители на екипи или мениджъри в здравни заведения

Поддържането на целия персонал защитен от хроничен стрес и влошено психично здраве по време на този отговорен период означава, че те ще имат по-добър капацитет да изпълняват своите задължения.

Гарантирайте, че качествена комуникация и точни актуализации на информацията са предоставени на всички от персонала. Редувайте задълженията на здравните работници между високо и ниско стресови.  Уверете се, че персоналът, който работи с информацията на терен, влиза в общността по двойки. Инициирайте, насърчавайте и следете работните почивки.

Прилагайте гъвкави графици, за тези, които са пряко засегнати или имат член на семейството, засегнат от тези извънредно стресови обстоятелства.

Ако сте ръководител на екип или мениджър в здравно заведение, погрижете се персоналът да е наясно къде може да получи психологическа и психосоциална подкрепа. Мениджърите и ръководствата на екипи също са изправени пред стресори както техния персонал и потенциално допълнително напрежение от отговорността за екипите си.  Важно е горните разпоредби и стратегии да са в сила както за медиците, така и за мениджърите, както и мениджърите да съумеят да демонстрират с личен пример отговорна грижа към себе си, за да смекчат стреса.

Запознайте всички медицински сестри, шофьори на линейки, доброволци, идентификатори на случаи, учители, лидери в общността и работници в карантинните отделения, как да осигуряват основна емоционална подкрепа на засегнатите хора, с помощта на психологическа първа помощ

За тези, които се грижат за деца

Помогнете на децата да намерят положителни начини да изразят тревожни чувства като страх и тъга. Всяко дете има свой собствен начин да изразява емоциите си. Понякога участието в творческа дейност, като например игра и рисуване, може да улесни този процес. Децата се чувстват облекчени, ако могат да изразят и предадат своите тревожни чувства в безопасна и подкрепяща среда.

Дръжте децата близо до родителите и семейството им, ако това е безопасно за тях и избягвайте да разделяте децата и техните възпитатели колкото е възможно. Ако детето трябва да бъде отделено от тези, които се грижат за него, уверете се, че то ще получи подходяща алтернативна грижа и че грижещият се ще проследява редовно детето.

Поддържайте позната рутина в ежедневието колкото е възможно повече, особено ако децата са затворени вкъщи. Осигурете им ангажиращи за възрастта дейности. Колкото се може повече насърчавайте децата да продължат да играят и да общуват с други хора, дори и само в рамките на семейството.

По време на стрес и криза е обичайно децата да търсят повече близост и да изискват повече внимание от родителите. Обсъдете COVID-19 с децата си в честна и с подходяща за възрастта им информация. Ако децата ви имат притеснения, говоренето за тях може да намали тяхната тревожност. Децата наблюдават и копират поведението и емоциите на възрастните, за да менажират собствените си емоции през този стресов период.

За тези, които се грижат за възрастни

Възрастните , особено по време на изолация и тези с когнитиви затруднения като деменция, могат да станат по-тревожни, ядосани, стресирани, превъзбудени или затворени в себе си по време на карантина. Осигурете им практическа и емоционална подкрепа и ги дръжте в контакт с членове на семейството и здравни специалисти.

Споделете с тях прости факти за случващото се и дайте ясна информация за това как да намалите риска от заразяване с такива думи, които възрастните хора със или без когнитивно увреждане, могат да разберат. Повторете информацията, когато е необходимо. Инструкциите трябва да се предават по ясен, кратък, уважителен и търпелив начин.  Също така може да е полезно информацията да им бъде показана в писмен вид или с илюстрации.

Ако за здрави, насърчавайте възрастните с професионален и личен опит да се ангажират с доброволчество в усилията на общността да отговори на огнището на COVID-19 (например, здрави пенсионери биха могли да предоставят подкрепа, да проверяват по-възрастните си съседи, да се грижат за децата на медицинския персонал, които се борят срещу COVID-19)

Хора в изолация

Поддържайте връзка и подпомагайте социалните си мрежи. Дори в ситуации на изолация, опитайте се колкото е възможно повече да спазвате личните си ежедневни процедури. Ако здравните власти препоръчат да спрете физическия социален контакт, за да ограничат епидемията, можете да останете свързани чрез електронна поща, социални медии, видеоконференция и телефон.

По време на стрес обърнете внимание на собствените си нужди и чувства. Участвайте в здравословни занимания, които ви харесват и намирате за отпускащи. Упражнявайте се редовно, спазвайте обичайния си редовен цикъл на съня и яжте здравословна храна. Дръжте нещата в перспектива. Обществените здравни агенции и експерти във всички страни работят по епидемията, за да гарантират наличието на най-добрата грижа.

Запознайте се с препоръките (на английски език)

Източник: Световна здравна организация